Sciencemadness Discussion Board
Not logged in [Login ]
Go To Bottom

Printable Version  
Author: Subject: ppt reactions for H2SO4 out of fertilizers
BASF
Hazard to Others
***




Posts: 282
Registered: 5-11-2002
Member Is Offline

Mood: hydrophilic

[*] posted on 13-11-2002 at 17:54
ppt reactions for H2SO4 out of fertilizers


I was once dreaming of making a solar powered sulfuric acid generator that uses the common ammonium sulfate fertilizer and sodium chloride as starting materials.

1)2AgNO3 + Na2SO4>Ag2SO4 + 2NaNO3

2)Ag2SO4 + 2HCl>H2SO4 + AgCl

Recycling of silver nitrate:

3)AgCl + metal>Ag + metal-chloride

4)Ag + NaNO3 + NH4HSO4>AgNO3 + NOx + 1/2(NH4)2SO4 +1/2Na2SO4

You may call this fucking damn stupid while anyone in the U.S. should be able to buy sulfuric acid very cheaply.
But there are other (european) countries where you can not, or it is very difficult.
(>rikkitikkitavi´s eternal quest)

HLR
View user's profile View All Posts By User
Friedrich Wöhler
Harmless
*




Posts: 42
Registered: 7-2-2004
Location: Germany
Member Is Offline

Mood: No Mood

[*] posted on 13-2-2004 at 08:22


So old this question already is, I will answer. Are you a German?
OK, I will write in German, its interresting only for German users.

In jeder größeren Stadt gibt es doch mindestens einen Händler für Werkstattbedarf (meist in Gewerbeparks). Ich habe dort meine Schwefelsäure gekauft.
Zieh Dir notfalls einen Blaumann über, parke mit einem Transporter und sag' einfach "Akkusäure, 25-Liter-Gebinde!" Es ist spottbillig! Dort kann man, glaub ich, Gebinde bis 60 Liter kaufen (Plastikfass). Wenn Du Dich nicht ganz sicher fühlst, kannst Du ja auch noch nach einem Merkblatt über Entsorgung von Auto-Batterien oder so fragen.
Falls gefragt wird, ob schon eine Kundennummer besteht, das weißt Du nicht; Du bist Zeitarbeiter, arbeitest bei Müller-Lehmann-Gebrauchtfahrzeuge in Hinterklewumpendorf und man hat Dich geschickt, um Akkusäure zu holen. Mach Dir nicht zu viele Sorgen. Was ich kaufe, hat dort kein Schwein interessiert, da ist immer Hochbetrieb und die haben genug damit zu tun, ständig zwischen Lager und Tresen hin und her zu laufen. Kannst ja auch noch fragen, ob sie Kataloge für hydraulische Hebebühnen für die Kfz-Werkstatt haben oder sonstwas.....

mfg

Um noch einen drauf zu setzen, kannst Du ja auch vorher anrufen oder ein Fax schicken und das Gebinde bestellen. Fragst, was Anliefeferung kostet und sagst dann, Du holst es gleich selber ab.




Kein Schwanz ist so hart wie das Leben.
View user's profile View All Posts By User
meselfs
Harmless
*




Posts: 8
Registered: 7-2-2004
Member Is Offline

Mood: cf. FCl04

[*] posted on 13-2-2004 at 16:05


I'm sure eveyone has a secret lust for making this from fertilizer. I've tried a few times without success, but will not give up.

IMO the key is to oxidize the ammonium ion, maybe to free nitrogen and water.
View user's profile View All Posts By User This user has MSN Messenger

  Go To Top